مردم باید با باورهای خود شهر را اداره کنند / نباید نگاه بسته و خشک به سنت داشت
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی
شهردار تهران در مراسم تقدیر از فعالان عرصه نذر فرهنگی:
در چهار سال آینده می خواهیم بر این موضوع متمرکز شویم که آیا می توانیم با خرد جمعی و کمک مردم کاری کنیم که هر کس وارد شهر شد، بگوید که رفتار مردم نسبت به گذشته متفاوت تر شده است؟ مردم باید این تفاوت را هم در رانندگی ما در خیابان ببینند، هم در رفتار همسایه داری ما مشاهده کنند و هم تغییر رفتار را در کلاس، بازار و بین همه قشرها و اصناف ببیند و احساس کنند.
 شفاف:  شهردار تهران امروز طی سخنانی در همایش تقدیر از فعالان نذر فرهنگی که در محل سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، گفت: ما در کشورمان سنت های خوبی در فرهنگ اسلامی و ایرانی مان داریم. نباید یک نگاه بسته و خشک به این سنت ها داشته باشیم، بلکه باید با یک نگاه اجتهادی، مخصوصا نگاه اجتهادی در حوزه فرهنگی به موضوعات نگاه کنیم و مبتنی بر همان سنت ها، باورها و فرهنگ اصیل مان حرکت کنیم تا مشکلات را در جامعه حل کنیم.

به گزارش خبرنگار "تهران سما" دکتر محمدباقر قالیباف صبح امروز در این مراسم ابراز داشت: خداوند را شاکرم که این توفیق نصیب بنده شد تا در جمع شما برادران و خواهران گرامی حضور پیدا کنم؛ عزیزانی که در زندگی خود این توفیق را پیدا کرده اید تا خدمت بی منت به همنوعان و شهروندان خود در این شهر و این کشور انجام دهید؛ این خدمت شما نیز یک خدمت بی نام و بی نشان است.


وی افزود: خداوند تبارک و تعالی به حرف خوب پاداش نمی دهد، بلکه خداوند بزرگ به عمل خوب پاداش می دهد و این توفیقی است که یکایک شما عزیزان پیدا کرده اید. من نیز امروز به عنوان سخنران در این جمع حضور پیدا نکرده ام، بلکه به عنوان یک خدمتگزار در شهر تهران و برای تقدیر و تشکر از بهترین شهروندان خود در این شهر در جمع شما حضور دارم؛ آن هایی که درعمل نشان داده اند که یک مسلمان واقعی و یک انسان کامل هستند. همچنین فعالان این عرصه نشان داده اند که با هر سلیقه و گرایشی، از هر قبیله ای و با هر نگاهی که هستند، آنچه برای آن ها مهم است، این است که تلاش کنند تا انسانیت انسان و کرامت انسان ها در این شهر باقی بماند.

دکتر قالیباف خاطرنشان کرد: بنده به عنوان یک خدمتگزار در مجموعه شهرداری تهران انقلاب را اینگونه درک کردم و فهمیده ام؛ بنده از روش امام خمینی(ره) اینگونه فهم کرده ام که باید امورات مردم و اداره مردم را در همه زمینه ها به مردم واگذار کنیم؛ هرچند شهرداری نیز یک نهاد عمومی غیر دولتی است اما باز هم روحیه دولتی بر مجموعه ما در شهرداری حاکم است. هنوز خود ما هم در شهرداری تهران خیلی باورمان این نیست که مردم در حال اداره این شهر و شهرداری هستند. باید باورمان باشد که مردم با پولشان شهر را اداره می کنند. باید این فرصت را بدهیم که مردم با فکر، نگاه و باورهای خود نیز شهر را اداره کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: از انقلاب اینگونه فهمیده ایم که اگر مشارکت مردم را یک مشارکت معنی دار و جهت دار کنیم، بر بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن ها دست و پنجه نرم می کنیم و قادر به حل آنها نیز نیستیم، فائق می آئیم و مردم با کمترین هزینه های مادی و مالی مشکلات را به بهترین شکل ممکن حل و فصل می کنند.

دکتر قالیباف تاکید کرد: ما در کشور سنت های خوبی در فرهنگ اسلامی و ایرانی مان داریم. نباید یک نگاه بسته و خشک به این سنت ها داشته باشیم، بلکه باید با یک نگاه اجتهادی، مخصوصا نگاه اجتهادی در حوزه فرهنگی به موضوعات امروز خود نگاه کنیم و مبتنی بر همان سنت ها، باورها و فرهنگ اصیل خود حرکت کنیم تا مشکلات را در جامعه حل کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: شهرهای ما مراکز جمعیتی ما هستند و اگر به دنبال استقلال و آزادی خودمان هستیم، باید مولد باشیم. در این میان چه چیزی را باید تولید کنیم؟ باید تولید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت داشته باشیم اما در این میان باید به یاد داشت که تنها تولید این موارد برای ما کفایت نمی کند، بلکه مهم ترین نقشی که امروز باید داشته باشیم آن است که بتوانیم این بستر را فراهم کنیم تا هر کدام از این قدرت ها به یکدیگر تبدیل شوند.

دکتر قالیباف تاکید کرد: باید در شهر یاد بگیریم که اگر ثروت را تولید کردیم، چگونه می توانیم این ثروت را به منزلت تبدیل کنیم؟ اگر این موارد را یاد نگیریم در نتیجه تنها ثروت اندوزی می کنیم و مال جمع می کنیم؛ طبیعتا جمع کردن مال نیز جز مفسده چیز دیگری برای خود آن فرد و جامعه ندارد. آن وقتی می توانیم این ثروت را که یک قدرت است به منزلت و معرفت تبدیل کنیم که فرهنگ احسان را در جامعه خوب بشناسیم و بتوانیم این فرهنگ را به ثروتمندان معرفی کنیم تا آن ها احساس نکنند که تنها با پول به منزلت می رسند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر یکی از افراد دارای ثروت طعم احسان را بچشد و بداند که احسان چه منزلتی در جامعه و دنیا و آخرت به او می دهد، هرگز این فرهنگ احسان را با چیز دیگری عوض نمی کند و به دنبال آن نیست که بخواهد با پول خود، برای خودش منزلت ایجاد کند. حتی بر اساس وعده های الهی، ثروت او نیز افزون می شود.

شهردار تهران با بیان این نکته که براساس سنت ها و نیازهای امروز شهر باید بدانیم که امروز الزاما تنها چالش ها و نیازهای اقتصادی بخشی از این ناهنجاری های اجتماعی را برای ما درست نکرده است، گفت: در اولین نشست نذر فرهنگی در حدود 4 سال قبل نیز به عنوان یک شهروند و عضوی از مجموعه شما عرض کردم که گاهی، وقتی که شما برای ما، شهر و شهروندان اختصاص می دهید قابل قیاس با پولی که در حوزه مادی قرار است به ما کمک شود نیست، چرا که وقت مهم تر از پول است. گاهی به وقت شما و گاهی دیگر به محبت شما نیازمند هستیم و گاهی نیز در این شهر به مهارت شما نیازمندیم.

وی با اشاره به برگزاری نخستین نشست نذر فرهنگی در سالن همایش های برج میلاد، ابراز داشت: دکتر فردوسی در نخستین نشست نذر فرهنگی و در حالی که چشمان ایشان در ابتدای صبح پف کرده بود، در پشت این تریبون قرار گرفتند و قصه خودشان را تعریف کردند که چگونه به نذر فرهنگی پیوستند. ایشان گفتند اگر خسته به این جلسه آمده ام به این دلیل بود که امروز صبح از اتاق عمل بیرون آمدم و از آنجا به صورت مستقیم در این جمع شرکت کردم. ایشان در کاری قرار دارد که به بچه های نوجوانی که در زندان هستند کمک می کند؛ نوجوانانی که نمی دانند پدر و مادرشان چه کسی است و آیا کسی وجود دارد که هنگام خروج آن ها از زندان، این نوجوانان را تحویل بگیرد؟ ایشان تعریف می کردند پدرخواندگی دو نفر از بچه ها را پذیرفته اند. بنابر این ایشان با وقت و محبت خود به کمک این نوجوانان شتافتند که به دنبال آن همه مشکلات بعدی این بچه ها نیز حل می شود.

شهردار تهران همچنین تاکید کرد: بدون شک بیش از دو میلیون خانوار در شهر تهران زندگی می کنند و بر اساس اطلاعات و آماری که وجود دارد، تردیدی ندارم که خداوند این نعمت مادی را به 500 هزار نفر از این خانوارهایی که در تهران زندگی می کنند داده است که بیش از ظرفیت و اداره خودشان امکانات دارند. حداقل آمار و ارقامی که بنده به عنوان خدمتگزار در شهر دارم، اینگونه است. شاید حدود 300 هزار خانوار نیز در این شهر زندگی می کنند که برای ابتدایی ترین موضوعات زندگی خود دچار مشکل هستند. بپذیریم کسانی در این شهر زندگی می کنند که دو فصل را می گذارند و امکان آن را ندارند که یک وعده گوشت بخورند. بپذیریم هنوز افرادی هستند که کفش بچه ها را برای رفتن به مدرسه عوض می کنند و یک جفت کفش می پوشند تا یک نفر به مدرسه برود و برگردد و سپس نفر بعدی از آن کفش استفاده کند. اگر در حوزه نذر فرهنگی تنها بتوانیم ارتباط این خانواده ها را با هم برقرار کنیم، اتفاق مهمی رخ داده است.

شهردار تهران یادآور شد: البته به سهم خودم باید اقرار کنم که به خاطر مشغله های کاری در بحث مربوط به نذر فرهنگی آنچنانی که باید وقت می گذاشتم، آن وقت را نگذاشتم. امروز در این جمع آمده ام تا بعد از تقدیر و تشکر از فعالان عرصه نذر فرهنگی، این تعهد را در جمع شما بدهم و سپس متولیان این امر از من مطالبه کنند که حتما بنده هم به سهم خودم برای این موضوع وقت بگذارم. همانطور که عزیزی در حوزه نذر فرهنگی فعال است و به صورت هفتگی و ماهانه چند ساعت برای نذر فرهنگی وقت می گذارد، حتما زحمت کشان این عرصه باید سهم من را هم به عنوان یک شهروند در شهر مشخص کنند و تا من هم نزدیک تر شوم.

وی گفت: همه عزیزان مشغله کاری خودشان را دارند و در مقابل خانواده، شغل و اداره خود درگیر هستند؛ بنده هم یکی از آن ها به شمار می روم و ممکن است مشغله کاری من بیشتر باشد؛ اما این امر دلیلی نمی شود که برای این کار وقتی نگذاریم و به هم کمک نکنیم تا کارهای بزرگی در این شهر اتفاق نیفتد.

شهردار تهران همچنین با اشاره به سیاست های مدیریت شهری در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، گفت: در دو دوره گذشته همه همکاران، کارگران، کارمندان و بسیاری از زحمت کشان بی نام و نشانی که در شهرداری زحمت می کشند، این توفیق را برای خدمت رسانی پیدا کردند. به دنبال این امر وقتی همه افراد از موافق و مخالف، تهرانی و غیر تهرانی، با انصاف و کم انصاف به شهر نگاه می کردند، احساس می کردند که شهر در حوزه زیرساخت ها و کالبد در حال تغییر و تحول جدی است و این شهر در هر فصلی، در مقیاس محلی، شهری، ملی و بین المللی تغییر پیدا می کند.

دکتر قالیباف تاکید کرد: در چهار سال آینده می خواهیم بر این موضوع متمرکز شویم که آیا می توانیم با خرد جمعی و کمک مردم کاری کنیم که هر کس وارد شهر شد، بگوید که رفتار مردم نسبت به گذشته متفاوت تر شده است؟ مردم باید این تفاوت را هم در رانندگی ما در خیابان ببینند، هم در رفتار همسایه داری ما مشاهده کنند و هم تغییر رفتار را در کلاس، بازار و بین همه قشرها و اصناف ببیند و احساس کنند. در چهار سال آینده مردم باید احساس کنند که شهروندان تهرانی مهربان تر هستند و با آرامش و محبت بیشتری با هم رفتار می کنند.

شهردار تهران در پایان گفت: این برنامه ما است و مصمم به تحقق آن هستیم؛ طبیعتا برای این کار باید وقت بگذاریم و دست نیاز خود را نیز دراز می کنیم؛ بدون شک نذر فرهنگی می تواند نقش جدی و اساسی در مسیری که پیش رو داریم، ایفا کند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 29 بهمن 1392برچسب:قالیباف,فرهنگ, سرخس, :: 4:1 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 172
بازدید کل : 55626
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1